READING

La firul ierbii despre educația gratuită – d...

La firul ierbii despre educația gratuită – dezbatere publică

Evenimentul La firul ierbii despre educația gratuită – dezbatere publică, organizat în Pietrișu, com. Găujani, jud. Giurgiu, pe 7 august 2017 a fost înscris în Calendarul de activități organizate sub egida Proiectului „România educată” – Dezbaterea Națională pentru Educație Cercetare.

Participanții la eveniment au reprezentat mai multe categorii de actori din sfera educației, de la instituții publice (Agenția Națională pentru Romi, Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar), la decidenți (senatori, consilieri locali), reprezentanți ai asociațiilor și organizațiilor nonguvernamentale, profesori, părinți și elevi din comunitatea din Pietrișu și din București, directori de școală, și, inclusiv, reprezentanți ai mediului de afaceri din România.

Concluziile dezbaterii, cu toate că nu sunt surprinzătoare, reflectă o realitate nu întotdeauna vizibilă:

  1. Educația NU este gratuită
  2. NU toți copiii sunt egali
  3. Echitatea în educație este doar un slogan, la fel ca educația incluzivă
  4. Calitatea în educație costă, iar în comunitățile sărace e direct proporțională bugetului alocat prin formula discriminatorie a MEN față de “școlile mici” și invers proporțională nevoilor reale
  5. Tratamentul diferențiat pe diverse criterii (pornite în principal de la statutul economic și social al familiei) începe și se învață de la grădiniță, apoi persistă și se adâncește pe tot parcursul vieții; se propagă, invariabil, la generația următoare, hrănind astfel un ciclu auto-alimentat la infinit
  6. Competența NU este criteriu de selecție în educație și nici în societate, criterii subiective dictează încă performanța și recompensele aferente
  7. Abandonul școlar / eșecul educațional se datorează în primul rând sărăciei, celelalte cauze sunt implicite și dificil, însă nu imposibil, de demontat. Reziliența copilului, în acest cadru, stă la baza reușitei lui
  8. Copii și părinții săraci, romi, cu dizabilități, vor la școală – care nu îi vrea
  9. Când instituțiile zic “nu sunt bani la buget”, părinții și elevii trebuie să persevereze. Dacă există  voință politică, banii pot fi realocați. Măsuri aberante, care nu au legătură cu “principalii beneficiari” ai sloganului gol de conținut “actul educațional este centrat pe elev”, sunt deseori contrare “interesului superior al copilului”

 

Considerăm că lucrurile nu se pot schimba, până nu recunoaștem instituțional / constituțional, că punctele 1-9 sunt adevarate și ne afectează pe toți; abia apoi putem începe să construim eficient, pe termen lung, la scară națională, combătând, astfel, ipocrizia, corupția și incompetența, în tandem cu complicitatea liderilor și starea de apatie a populației sărăcite.


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.