PIETRIȘU

CREȘTEM COMUNITATEA DE TINERI ACTIVIȘTI (august 2017 – aprilie 2018)

Încă din 2015, odată cu demararea proiectului Creștem comunitatea în Valea Corbului, munca localnicilor implicați și a celorlalți voluntari a început să dea roade. Într-un sat izolat de romi din județul Argeș, unde sărăcia extremă, lipsa de oportunități și accesul dificil la resurse ne puneau în față o situație educațională șubredă, au fost susținute aproape 50 de ateliere pentru copii, o excursie la muzeele din București a fost organizată pentru aceștia și, realizând că puterea exemplului este cel mai eficient instrument, 2 adulți s-au înscris din nou la școală.

În acest context, ideea unei comunități fără granițe teritoriale care să se reconstruiască constant și în bine a venit natural. Iar pentru că, pavarea unui viitor mai bun în comunitățile defavorizate implică localnici hotărâți să schimbe ceva, ne-am propus să-i găsim și să le oferim posibilitatea formării ca tineri activiști.

Cea mai mare miză a campaniei  este tocmai pregătirea unei noi generații de tineri implicați, solidari și sensibili la diferențele sociale și marginalizare, care care ne vor rămâne alături pe termen lung, pentru a lupta împreună împotriva nedreptăților din educație și societate.

 

SCOPUL PROIECTULUI

Proiectul Creștem Comunitatea de Activiști dorește să capaciteze adolescenți și tineri adulți din București și din Pietrișu (comunitate rurală, săracă, majoritar romă), pentru a forma cetățeni activi și responsabili, care își cunosc și accesează drepturile. De asemenea, participanții se vor organiza ca grupuri de inițiativă, contribuind la dezvoltarea și împuternicirea personală și a comunităților pe care le reprezintă.

La Pietrișu, participanții vor dobândi resursele pentru a mobiliza comunitatea, aptitudinile pentru a deschide un dialog cu decidenți și pentru a adresa direct nevoile și problemele aflate. Pentru a reuși acest lucru, vor deveni capabili să mobilizeze și alți locuitori din sat, care ar putea acționa ca persoane-resursă. 

În București, adolescenții și tinerii vor avea o perspectivă complexă asupra realităților cu care se confruntă persoane de vârsta lor din zone rurale și a dificultăților sistemice pe care acestea le întâlnesc. Vor avea noi competențe și informații legate de cercetarea unei comunități, la firul ierbii, și vor cunoaște ce etape pot parcurge pentru a schimba situația și a-i sprijini pe reprezentanții ei. În plus, vor fi formați în ceea ce înseamnă campanii de advocacy, pentru a putea interveni și la scară mai mare în favoarea celor care au nevoie.

TABĂRA DIN SATUL PIETRIȘU!

Între 4 și 11 august 2017, un grup de tineri și tinere din cartiere defavorizate ale Bucureștiului au participat împreună cu adolescenți de aceeași vârstă din satul Pietrișu, comuna Găujani, județul Giurgiu, la o tabără în care au devenit activiști pentru comunitățile lor.

De la realizarea unui profil al comunității Pietrișu, din ușă-n ușă și până la organizarea unei dezbateri de interes național pe tema educației, plus o vizită la cele mai importante instituții decizionale ale țării, tabăra le-a avut pe toate!

Dezbaterea “La firul ierbii despre educația gratuită”

Tabăra din Pietrișu a început oficial luni, pe 7 august, atunci când a fost organizată o discuție deschisă între tinerii activiști, reprezentanții comunității și autorității locale, ai ambasadelor și ministerelor , ONG-uri și nu numai. Părerile expuse în cadrul dezbaterii s-au focusat asupra validității premizei conform căreia educația este gratuită pentru copiii din România.

Informațiile au fost corelate cu faptul că, țara noastră se află în fruntea clasamentului la abandon școlar și Părăsire Timpurie a Școlii (PTȘ), respectiv, cu rezultatele din ultimii ani la testările naționale și internaționale – prima cauză a acestora fiind sărăcia plus nivelul insuficient și defectuos gestionat de investiții în sistemul educațional.

Participanții la eveniment au reprezentat mai multe categorii de actori din sfera educației, de la instituții publice (Agenția Națională pentru Romi, Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar), la decidenți (senatori, consilieri locali), reprezentanți ai asociațiilor și organizațiilor nonguvernamentale, profesori, părinți și elevi din comunitatea din Pietrișu și din București, directori de școală, și, inclusiv, reprezentanți ai mediului de afaceri din România.

Concluziile dezbaterii, cu toate că nu sunt surprinzătoare, reflectă o realitate nu întotdeauna vizibilă:

  1. Educația NU este gratuită
  2. NU toți copiii sunt egali
  3. Echitatea în educație este doar un slogan, la fel ca educația incluzivă
  4. Calitatea în educație costă, iar în comunitățile sărace e direct proporțională bugetului alocat prin formula discriminatorie a MEN față de “școlile mici” și invers proporțională nevoilor reale
  5. Tratamentul diferențiat pe diverse criterii (pornite în principal de la statutul economic și social al familiei) începe și se învață de la grădiniță, apoi persistă și se adâncește pe tot parcursul vieții; se propagă, invariabil, la generația următoare, hrănind astfel un ciclu auto-alimentat la infinit
  6. Competența NU este criteriu de selecție în educație și nici în societate, criterii subiective dictează încă performanța și recompensele aferente
  7. Abandonul școlar / eșecul educațional se datorează în primul rând sărăciei, celelalte cauze sunt implicite și dificil, însă nu imposibil, de demontat. Reziliența copilului, în acest cadru, stă la baza reușitei lui
  8. Copii și părinții săraci, romi, cu dizabilități, vor la școală – care nu îi vrea
  9. Când instituțiile zic “nu sunt bani la buget”, părinții și elevii trebuie să persevereze. Dacă există  voință politică, banii pot fi realocați. Măsuri aberante, care nu au legătură cu “principalii beneficiari” ai sloganului gol de conținut “actul educațional este centrat pe elev”, sunt deseori contrare “interesului superior al copilului”

Considerăm că lucrurile nu se pot schimba, până nu recunoaștem instituțional / constituțional, că punctele 1-9 sunt adevarate și ne afectează pe toți; abia apoi putem începe să construim eficient, pe termen lung, la scară națională, combătând, astfel, ipocrizia, corupția și incompetența, în tandem cu complicitatea liderilor și starea de apatie a populației sărăcite.

Radiografia comunității Pietrișu

De-a lungul săptămânii petrecute în tabără, cei 30 de tineri activiști s-au organizat în echipe și au luat la pas străzile întortocheate ale satului. “Din ușă-n ușă”, tinerii au întrebat localnicii cu ce probleme se confruntă comunitatea lor, aplicând atât metode cantitative, precum și calitative: de la chestionar, interviu in profunzime, analiză documentară și până la observația directă.

Scopul principal a constat în realizarea unei radiografii a comunității satului, care i-a ajutat pe tinerii activiști să dezbată problemele principale, cele mai bune soluții la acestea și, la finalul taberei, să realizeze un manifest în care să expună o sinteză a evenimentelor.

Am cucerit Președinția, Parlamentul și Guvernul

Vineri, în ultima zi a taberei, tinerii activiști și-au pus sub brațe corturile, bagajele și pancartele cu nevoile identificate printre localnici și au pornit spre București, ca să viziteze și să cucerească consecutiv cele trei instituții din fruntea țării!

 

După luna august, plină de evenimente, au urmat noi activități. Ne-am întors cu donații la Pietrișu și am avut o nouă întâlnire cu tinerii #ActiviștipentruEchitate. Am trasat direcțiile viitoare și ne-am urat succes pentru noul an școlar.

La finalul lunii am participat ca grup de acțiune la Târgul de Inițiative Cetățenești, ediția a IV-a, organizat de CeRe. Am cunoscut alte grupuri de organizare comunitară și am povestit despre nevoile tinerilor din Pietrișu și despre programul Școală după Școală.

Odată cu octombrie, ne-am înscris la o competiție de proiecte și am câștigat! Am putut, astfel, organiza un eveniment de introducere în programare, sub egida Meet and Code, în care tinerii cei mai mari, din clasa a XII-a, facilitează întâlnirea și procesul de învățare. Cei mici din Pietrișu și București s-au jucat și au învățat pe platforma CodeMonkey, în cadrul evenimentului Pass IT On.

Luna octobrie s-a încheiat cu o surpriză pentru membrii grupului din Găujani, din clasa a VII-a, pe care i-am vizitat, împreună cu prietenii noștri de la VR Voyagers, cu aparatură de realitate virtuală.

Între timp, am început grupul de dezvoltare personală cu Roxana Geru și Diana Radu, care va dura până la finele primului semestru școlar, și care va fi urmat de sesiuni de consiliere în carieră.

Luna noiembrie a adus grupului sesiuni de formare în scrierea de proiecte, cu Laura Marin. Trei întâlniri au ajutat la creionarea unui proiect pe care grupul îl va depune în cadrul unui apel de proiecte. Dar anul nu s-a terminat încă! Mai rămân multe de făcut, iar sărbătorile se apropie.

 

Text de Oana Barbonie și Marina Țupran, fotografii de Tiberiu-Mihail Cimpoeru, Oana Barbonie și Constantin Radu Vasile.

 

Proiect desfășurat în perioada august 2017 – aprilie 2018 și realizat cu sprijinul sponsorilor și partenerilor noștri:
Asociația „Datini Educație Cultură Găujani”, Școala Găujani, Asociația „EasyEco” (Ferentari)

Vă mulțumim pentru visele împlinite ale celor 30 de tineri activiști din Pietrișu, Ferentari, Militari și ale copiilor/tinerilor din comunitățile lor, ale căror VOCE vor fi de acum înainte!

 

 


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.