READING

VICTORIE DE ADVOCACY – 1000 de elevi din jud...

VICTORIE DE ADVOCACY – 1000 de elevi din jud. Suceava încep noul an școlar în condiții mai bune

Partea I – situația inițială

În februarie 2019 am aflat de la tinerii din proiectul Roma Civic despre situația deplorabilă în care sunt nevoiți să învețe preșcolarii și elevii din 3 sate ale județului Suceava:

  1. Gulia, Dolhasca – grădiniță modernă construită din fonduri externe încă din 2009, nefinalizată nici până la această dată. Copiii, în jur de 100 de preșcolari, învață în 4 grupe organizate în case ale sătenilor. Nici măcar aici nu le sunt asigurate condiții minime (căldură, materiale educaționale, curățenie), după cum ne-au povestit educatoarele, părinții și oamenii din comunitate.
  2. Țâmpoceni, Capu Codrului, Păltinoasa – clădirea care asigură celor 50 de copii din cătun învățământ primar și preșcolar arată mai rău ca un grajd…Fără niciun fel de condiții igienico-sanitare, exteriorul și interiorul “școlii” deopotrivă, par desprinse dintr-o poveste de la 1600. Toaleta, de fapt o groapă săpată în pământ, este și așa închisă cu lacătul, cheia fiind în posesia doamnelor care o folosesc în exclusivitate. Din mărturiile copiilor și ale părinților de aici, aflăm că atât preșcolarii cât și elevii, la nevoie, fie merg acasă, fie în buruienile din spatele clădirii degradate.
  3. Mironu, Valea Moldovei – grădiniță și școală I-IV ultramoderne, dotate mai ceva ca la oraș, noi-nouțe, finalizate din 2016. Cu toate acestea, cei 300 de elevi învață într-o clădire care are 110 ani vechime și tot așa și arată interior și exterior: din scândură albastră găurită de vreme, fără utilități, tristă și super aglomerată, se învață în 3 schimburi.

Florinela Iosip de la cotidianul “Libertatea” a reacționat imediat și a documentat cele 3 cazuri pe teren, realizând și publicând în 17 iulie 2019 un amplu material scris, foto și video.

 

Partea II – ce am făcut pentru a remedia cele 3 cazuri

Imediat după publicarea articolului din Libertatea, am făcut o sesizare către Instituția Prefectului Suceava, în atenția doamnei prefect Mirela Elena Adomnicăi.

Spre plăcuta noastră surprindere, doamna prefect Adomnicăi a reacționat imediat, organizând în câteva zile întâlnirea solicitată de noi prin adresa trimisă.

Astfel, la finalul lunii iulie 2019, doamna subprefect Silvia Boliacu a prezidat întâlnirea la care au participat toți cei convocați. După discuțiile care au durat mai mult de 3 ore, s-a decis ca reprezentanții prefecturii împreună cu organizațiile petente (Human Catalyst plus ONGurile partenere de la nivel local Institutul Bucovina, Asociația ACDC ) și conducerea Inspectoratului Școlar Suceava să realizeze împreună o vizită în teren, pentru a analiza la fața locului situația din fiecare localitate: Gulia – Dolhasca, Țâmpoceni – Păltinoasa și Mironu – Valea Moldovei.

Ca urmare a vizitei la fața locului, Prefectura și ISJ Suceava au constatat situația de fapt și au trasat o serie de măsuri autorităților locale (școală și primărie), astfel încât problemele reclamate să fie remediate în regim de urgență, iar noul an școlar 2019-2020 să înceapă în bune condiții pentru cei 1000 de elevi și preșcolari din cele 3 localități, respectiv, comunități de romi.

De asemenea, o nouă vizită pentru a verifica starea unităților de învățământ a fost planificată, în aceeași formulă, pentru a verifica dacă cele recomandate au fost puse în practică, la începutul lunii septembrie, înainte cu câteva zile de începerea școlii.

 

Partea III – constatări la început de an școlar

În perioada 4-5 septembrie 2019, împreună cu doamna subprefect Silvia Boliacu și doamna inspector școlar general Mihai Gabriela, la vizita de monitorizare am constatat:

Gulia, Dolhasca – lucrările de finalizare a noii grădinițe au fost câștigate la licitație de aceeași firmă care reabilitează și clădirea școlii din localitate. Firma de construcții respectivă nu are muncitori suficienți încât să deruleze în paralel lucrările la ambele clădiri. Astfel s-a decis ca mai întâi să fie finalizate lucrările la clădirea școlii, urgența fiind dată de faptul că până la finalizarea clădirii, cei 300 de elevi de aici sunt transportați pentru a învăța în clădirea unei școli din altă localitate  – Săndeni – aflată la 5 km de Gulia. Domnul primar de aici, Decebal Isachi, estimează că cel târziu până la finalul anului 2019 clădirea școlii va fi dată în folosință, moment în care se vor începe lucrările de finalizare a grădiniței. Se estimează că până în luna mai 2020, grădinița din Gulia va funcționa în clădirea nouă. Prin urmare, cei 100 de preșcolari din Gulia vor începe acest an școlar tot în cele 4 grupe organizate în casele sătenilor, ca și până acum. Vestea bună este însă că ambientul s-a schimbat mult, în sens pozitiv, ca urmare a măsurilor impuse de instituțiile județene și implementate de către autoritățile locale. Au fost realizate lucrări de igienizare, reparare a mobilierului și amenajare interior și exterior la toate cele 4 grupe vizitate.

Galerie foto Gulia, Dolhasca

Țâmpoceni, Capu Codrului, Păltinoasa – eforturi de îmbunătățire a ambientului s-au făcut și aici. Atât interiorul, cât și exteriorul au beneficiat de reparații substanțiale. Cu siguranță copiii vor fi plăcut surprinși luni când vor ajunge la școală / grădiniță…Chiar dacă pentru toaletă nu a fost găsită o soluție mai fericită decât buda închisă cu lacătul sau buruienile din spatele clădirii…Cu dl. primar nu am avut încă onoarea să facem cunoștință. Atât la întâlnirile anterioare, cât și la aceasta vizită, dl primar și dl director al școlii au fost ocupați cu treburi mai importante decât să dea explicații Prefecturii și ISJ Suceava – superiorii lor ierarhici direcți. Am aflat totuși că există deja contractate fonduri pentru a se construi aici o nouă școală, poate anul viitor…din spusele dlui viceprimar.

Mironu, Valea Moldovei – aici, deși era o situație absurdă și aparent imposibil a fi soluționată, încă o dată s-a dovedit că dialogul între instituții cu dorința reală de a rezolva problemele comunității a fost cheia succesului. Putem afirma cu certitudine că școala și grădinița de aici, răspund celor mai înalte standarde de calitate, cel puțin din punct de vedere al infrastructurii. Cu grădinița și școala finalizate de ani buni, abia acum clădirea veche a școlii de peste un secol a fost demolată, iar clădirile noi, deschise și inaugurate în prezența noastră, pe data de 5 septembrie 2019. Rezultat: aproximativ 500 de elevi și preșcolari din satul Mironu vor învăța începând din acest an în condiții incomparabil mai bune decât părinții și chiar bunicii lor.

Aici, o sinteză a situației actuale, publicată de Florinela Iosip în cotidianul Libertatea în data de 7 septembrie 2019.

 

Partea IV – CONCLUZII ȘI RECOMANDĂRI

 

Deși situația în cele 3 localități rămâne totuși departe de a fi ideală (mai mult sau mai puțin), este de apreciat efortul tuturor celor implicați și deschiderea de a colabora pentru ca elevilor de aici să le fie mai bine. Victoria noastră:  începând de luni 09.09.2019, vom avea în județul Suceava peste 1000 de copii bucuroși să își revadă școlile mai frumoase, mai primitoare și chiar mai prietenoase decât le-au lăsat la începutul vacanței mari!

Trebuie să subliniem ceea ce considerăm a fi factorii care au contribuit la succesul acestei acțiuni până la această dată:

  • existența ONGurilor în zonă și parteneriatul lor cu Asociația Human Catalyst, precum și implementarea de către aceștia a proiectului ROMA CIVIC în care tinerii ne-au relatat aceste cazuri
  • implicarea imediată a autorităților județene la cel mai înalt nivel: prefect  – Mirela Adomnicăi, subprefect  – Silvia Boliacu, consilierul prefectului pentru comunitățile de romi – Alina Stan; de la ISJ Suceava, lucrăm direct cu inspector școlar general – Gabriela Mihai și inspector școlar minorități – Lucian Dimitriu
  • deschiderea spre colaborare a tuturor de mai sus, cu ONGurile locale și Asociația Human Catalyst
  • dorința primarilor și a directorilor de școli de a găsi soluții la problemele cu care se confruntă și colaborarea cu instituțiile județene, fără a ține cont de culoarea politică (cu excepția Țâmpoceni)
  • implicarea presei considerăm că a fost unul dintre ingredientele principale, fără de care mobilizarea autorităților la nivel local nu ar fi fost atât de eficientă, după cum ne-au mărturisit unii dintre primari

 

Recomandările noastre pentru autoritățile locale și județene

(până la finalul anului 2019):

  1. Permanentizarea grupului creat, ca structură de monitorizare a educației la nivel de județ
  2. Monitorizarea situației din cele 3 comunități, atât din punct de vedere al infrastructurii, cât șii a calității actului educațional
  3. Identificarea și colaborarea cu ONGurile din zonă și de la nivel național care doresc să se implice
  4. Realizarea unei analize detaliate a situației tuturor unităților de educație din județ
  5. Identificarea resurselor necesare pentru angajarea mediatorilor școlari și a personalului pentru curățenie în toate cele 3 localități – urgent
  6. Repararea acoperișului școlii noi de la Mironu pentru a nu se deteriora investiția abia inaugurată – urgent
  7. Desființarea structurii de la Țâmpoceni și asigurarea transportului școlar pentru cei 50 de copii (preșcolar și primar) la școala din Capu Codrului – URGENT, începând din acest an școlar
  8. Crearea unui fond permanent de rechizite și materiale educaționale destinate unităților de educație din comunitățile dezavantajate ale județului, prin contribuția comună a autorităților, instituțiilor, agenților economici, sponsorilor, donatorilor privați și a ONGurilor.

 


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.